کنترل پایداری الکترونیکی
کنترل پایداری الکترونیکی “Electronic stability control” به اختصار ESC، یا برنامه پایداری الکترونیک (ESP) یا کنترل پایداری دینامیک (DSC) یک فناوری رایانهای شده برای پایداری خودرو است که میتواند به شکل بالقوه سبب بهبود امنیت از طریق شناسایی و به حداقل رساندن لغزشها شود. بطور کلی زمانی که این سامانه انحراف خودرو را تشخص میدهد، جهت کمک به راننده اقدام به ترمز گرفتن برای هدایت خودرو به مسیر مورد نظر راننده میکند. این ترمزها میتواند به صورت جداگانه بر روی هریک از چرخهای خودرو اعمال شود. اولین مبتکران این سیستم یعنی مرسدس بنز و بی ام و در سال 1987 اولین سیستم کنترل کشش را معرفی کردند. ESC میزان تصادفات را تا ۳۴ درصد برای خودروهای معمولی و تا ۵۹ درصد برای خودروهای SUV (شاسیبلند) کاهش میدهد.