مدل های هیوندای سانتافه

سانتافه اولین خودروی شاسی بلند هیوندای است که تولید آن از سال ۲۰۰۰ آغاز شد و این روزها به‌تازگی نسل پنجم آن رونمایی شده است. این خودرو یکی از ماندگارترین نام‌ها در فهرست محصولات شرکت کره‌ای به حساب می‌آید که نشان از موفقیت آن در بازارهای جهانی دارد. نسل های مختلف هیوندای سانتافه همیشه یکی از بهترین کراس اوورهای دنیا از نظر کارایی نسبت به قیمت محسوب می‌شود و همین عامل، از مهم‌ترین دلایل فروش خوب این خودرو است.

معرفی و تاریخچه هیوندای سانتافه

اولین نسل هیوندای سانتافه در سال ۲۰۰۰ معرفی شد که عنوان اولین شاسی بلند این شرکت را نیز به خود گرفت و برای آن، اسم یکی از شهرهای ایالت نیومکزیکو آمریکا را انتخاب کردند. هیوندای که آغاز تولید خودروهای لوکس خود را از دهه نود میلادی آغاز کرده بود، با موفقیت نسبی در این زمینه و درک این حقیقت که بازار خودرو به سمت خودروهای کراس اوور و شاسی بلند در حرکت است، اقدام به طراحی سانتافه بر اساس پلتفرم هیوندای سوناتا کرد.

سانتافه بعد از سوناتا، النترا و اکسنت به عنوان چهارمین خودرو هیوندا از نظر ماندگاری در خط تولید شناخته می‌شود که همین عامل باعث شده است در زمینه خدمات پس از فروش ماشین از مدل‌های گذشته و بازار لوازم یدکی، وضعیت مطلوبی حتی برای تولیدات انواع نسل هیوندای سانتافه قدیمی، شاهد باشیم.

سانتافه اولین شاسی بلند و کراس اوور هیوندای است و چون فروش بسیار خوبی در تمام مناطق دنیا از جمله بازار خودرو بسیار مهم آمریکای شمالی دارد، اهمیتش برای این شرکت کره‌ای بسیار بالاست. سانتافه همیشه یکی از بهترین خودروهای کلاس خود از نظر ارزش مبلغ پرداختی است. در حالی که تا نسل چهارم به عنوان یک کراس اوور شناخته می‌شد، با معرفی نسل پنجم در سال ۲۰۲۳ که دچار دگرگونی زیادی شده است، تصمیم گرفت تا کمی هم در بحث خودروهای آفرودی وارد شود.

نسل اول سانتافه (۲۰۰۰ – ۲۰۰۶)

Asia2020 Hyundai Santafe evolution-first generation 2000-2006

نسل اول سانتافه در سال ۲۰۰۰ معرفی شد و یکسال بعد روی خط تولید قرار گرفت. این خودرو نسبت به اکثر هم‌کلاس‌های خود ابعاد و اندازه بزرگ‌تری داشت که باعث می‌شد فضای بیشتری در داخل کابین داشته باشد. سانتافه به سرعت محبوب شد و فروش خوبی را آغاز کرد. سال ۲۰۰۲، هیوندای برای سانتافه، سانروف در نظر گرفت و چون خریداران خودرو، موتور توانمندتری می‌خواستند، پیشرانه قوی‌تر به همراه سیستم دو دیفرانسیل یا چهار چرخ متحرک نیز برای آن در سال ۲۰۰۳ در نظر گرفته شد.

عمده تولیدات هیوندای سانتافه نسل اول با موتور ۲.۴ لیتری بود و سپس موتور ۲.۷ لیتری ۶ سیلندر نیز به سرعت برای برخی از بازارها مثل استرالیا و آمریکا نیز در دسترس قرار گرفت. همچنین برای این خودرو که توانایی‌های بیراهه نوردی خوبی نیز در نسخه ۶ سیلندر دو دیفرانسیل آن داشت، موتور ۳.۵ لیتری نیز قابل سفارش بود. همچنین پیشرانه گازسوز و دیزلی نیز برای هیوندای سانتافه در نظر گرفته شد تا جوابگوی همه نیازها باشد.

نسل اول سانتافه در چین با برند Hawtai، یک از شرکت‌های مشترک هیوندای، به تولید رسید که برای آن، یک موتور ۱.۸ لیتری ساخت روور استفاده شد. پیشرانه‌های این سری از یک موتور ۲ لیتری توربودیزل با قدرت ۱۱۱ اسب بخار شروع می‌شد و در قوی‌ترین نسخه به ۲.۷ لیتری ۶ سیلندر بنزینی ۱۷۱ اسبی می‌رسید. این سری به خاطر برخورداری از یک سری لوازم یدکی و فنی مشترک با محصولات میتسوبیشی از جمله موتور و گیربکس، قابلیت استفاده از لوازم یدکی ژاپنی نیز ممکن بود که خدمات‌دهی به این خودرو را در ابتدای راه برای هیوندای، آسان‌تر می‌کرد. این مدل از نسل‌های هیوندای سانتافه به تعداد بسیار اندکی در لیست خودروهای وارداتی ایران دیده می‌شود که مربوط به سفارتخانه‌هاست.

نسل دوم سانتافه (۲۰۰۶ – ۲۰۱۲)

Asia2020 Hyundai Santafe evolution-second generation 2006-2012

یکی از محبوب‌ترین نسل های هیوندای سانتافه، نسل دوم آن است که در کشورمان نیز به فروش بسیار بالایی رسید. این خودرو در نمایشگاه دیترویت آمریکا رونمایی شد و اولین نسل هیوندا سانتافه بود که در این منطقه روی خط تولید رفت. این نسل به طور استاندارد به سیستم پایداری الکترونیکی، سامانه نمایش فشار باد تایرها و سیستم ترمز ضدقفل مجهز شد.

پیشرانه ۲.۷ لیتری این مدل از انواع نسل هیوندا سانتافه کمی ارتقا پیدا کرد تا عیب یاتاقان زدن خودرو برطرف شود. این نسل هیوندا سانتافه با طراحی داخلی بهتر و ۷ صندلی عرضه شد که ردیف سوم برای کودکان مناسب بود. در تیپ‌های فول این خودرو، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع، دوربین دنده عقب، سیستم ناوبری، سیستم صوتی پیشرفته، سیستم ضد سرقت خودرو، ایربگ پرده‌ای بغل، سنسور نور و باران نیز دیده می‌شود.

نسل دوم سانتافه در سال ۲۰۱۰ فیس لیفت شد که تغییراتی در داخل اتاق، چراغ‌های عقب و جلو و همچنین پوسته سپر داشت. همچنین خریدار امکان انتخاب گیربکس دستی ۶ دنده دستی یا اتوماتیک را داشت و در کنار موتور ۲.۴ لیتری، یک نمونه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری با قدرت ۲۷۶ اسب بخار نیز قرار گرفت. در سال ۲۰۱۲ یک نسخه از این خودرو به صورت هیبریدی عرضه شد که از یک موتور برقی ۴۰ اسب بخاری در کنار پیشرانه بنزینی استفاده می‌کرد. نسل دوم یکی از محبوب‌ترین نسل های هیوندای سانتافه و همین طور پرطرفدارترین خودروهای بازار ایران است که متوسط کارکرد خودرو به میزان بالا، نیز نشان از کیفیت خوب در ساخت این شاسی بلند دارد.

نسل سوم سانتافه (۲۰۱۲ – ۲۰۱۸)

Asia2020 Hyundai Santafe evolution-third generation 2012-2018

سانتافه DM، محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین در بین نسل های هیوندای سانتافه تا امروز به شمار می‌رود. این نسل با دو موتور ۲.۴ لیتری ۱۹۰ اسب بخاری و ۲ لیتری توربو ۲۶۴ اسبی عرضه شد که موتور ۲.۴ لیتری، حساسیت بالایی به روغن داشت و در صوت فشار آوردن مداوم، مستعد یاتاقان زدن بود که متوسط کارکرد این خودرو در طولانی‌مدت، تا حد زیادی این فرضیه و ادعا را رد کرد.

ردیف سوم در این نسل هیوندا سانتافه، فضای جلوی پای قابل قبولی داشت و از این نظر، طراحی داخلی بسیار بهتری نسبت به دو نسل های هیوندای سانتافه قبلی ارائه کرد. در سال ۲۰۱۴ برای این خودرو، امکاناتی مثل گرم‌کن و سردکن صندلی جلو، رادار نقطه کور و دوربین دنده عقب در نظر گرفته شد.

نسل سوم سانتافه، تنها نسلی است که در دو اندازه فاصله محوری ساخته شد تا برای مدتی بتواند جانشینی برای هیوندای وراکروز یا همان ix55 باشد. طول معمولی و کوتاه آن با نام سانتافه اسپرت شناخته می‌شد و نمونه‌ای که دارای فاصله محوری بیشتر بود، در برخی از بازارها به نام سانتافه XL، گرند و مکس کروز فروخته می‌شد. مکس کروز جدا از داشتن طول بیشتر، چراغ عقب متفاوتی نسبت به مدل اسپرت داشت. با آغاز تولید هیوندای پالیسید در سال ۲۰۱۸ و پیدا شدن جانشینی برای وراکروز، عرضه سانتافه با طول محوری بیشتر نیز خاتمه پیدا کرد.

هیوندای سانتافه DM در ایران دارای چهار تیپ مختلف از نظر تجهیزات است که شامل آپشن‌های ثابت و شناخته‌شده‌ای می‌شود. البته که به شکل محدودی نیز دیده شده که این امکانات در برخی از تیپ‌ها، کم و زیاد است.

سانتافه DM لو آپشن

ساده‌ترین نسخه از نسل سوم سانتافه که در بازار به نام low option شناخته می‌شود، دارای کمترین امکانات رفاهی و ایمنی و تک دیفرانسیل است. این تیپ از هیوندای سانتافه DM نسل سوم، در سال‌های ابتدایی عرضه آن یعنی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ دیده می‌شود و از جمله مهم‌ترین امکانات آن باید به دو ایربگ هوا، تودوزی و تریم پارچه‌ای داخل، سیستم ضد سرقت، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری و کامپیوتر سفری اشاره کرد.

این نسخه همچنین دیفرانسیل جلو است و از محور محرک عقب خبری نیست. همچنین این خودرو از نسل های هیوندای سانتافه به صورت ۵ نفره به فروش می‌رسد و در بعضی مدل‌ها به دوربین عقب نیز مجهز شده است. ضمن اینکه پیشرانه این خودرو یک نمونه ۲.۴ لیتری با پاشش سوخت mpi با حداکثر توان ۱۷۶ اسب بخار است که توان کمتری نسبت به مدل‌های GDi دارد.

سانتافه DM دو دیفرانسیل ساده

اما برای افرادی که دنبال یک هیوندای سانتافه ساده اما چهار چرخ متحرک بودند، نمونه دو دیفرانسیل ساده DM در دسترس قرار گرفت که از نظر امکانات، تفاوت چندانی با ساده‌ترین نسخه DM ندارد. جدا از امکاناتی که نسخه لو آپشن دارد، در این تیپ از سانتافه DM می‌توان دوربین دنده عقب، قفل دیفرانسیل عقب، سقف پانورامیک، آینه حساس به نور، سنسور نور چراغ‌ها را نیز تجربه کرد. همچنین در برخی از مدل‌های این تیپ می‌توان تودوزی چرم و سنسور باران را به طور فابریک دید. این نسخه نیز دارای موتور ۲.۴ لیتری mpi است.

سانتافه DM تک دیفرانسیل فول آپشن

اولین تیپ از نمونه‌های فول آپشن هیوندای سانتافه DM از نوع تک دیفرانسیل است که سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به بازار کشور عرضه شد. از امکانات این نسخه می‌توان به گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، شش ایربگ هوا، صندلی‌های برقی جلو، سنسور فشار باد لاستیک، سیستم ضد سرقت، ترمز پارک برقی، سیستم ترمز خودرو ضد قفل و توزیع نیرو، اتوهلد، سیستم تهویه مطبوع خودرو اتوماتیک دوگانه، سقف شیشه‌ای پانورامیک، چراغ‌های جلو مجهز به چراغشوی، استارت دکمه‌ای، آینه‌های کناری تاشو برقی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، آینه حساس به نور، تودوزی چرمی، صندلی راننده با حافظه، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، مانیتور ۷ یا ۸ اینچی، آینه حساس به نور، ایربگ خودرو و… اشاره کرد.

هیوندای سانتافه DM دو دیفرانسیل فول آپشن

فول‌ترین نسخه از نسل سوم هیوندا سانتافه DM، امکانات همانند تیپ‌های دیگر دارد و همچنین چون دو دیفرانسیل و تمام چرخ متحرک است، قفل دیفرانسیل محور عقب نیز دارد. این نسخه همچنین سه ردیف صندلی با ظرفیت ۷ سرنشین دارد که برای ردیف سوم، کولر در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه برخی از مدل‌های این تیپ از نسل های هیوندای سانتافه، دارای درب صندوق عقب برقی، گرمکن صندلی های عقب و همچنین گرم‌کن فرمان نیز هستند. این نسخه رادار خط، کروز کنترل تطبیقی، اتوپارک و سیستم صوتی با ساب ووفر نیز دارد. همچنین در مورد تعداد ایربگ‌های این خودرو و بسیاری از خودروهای لوکس دیگر در بازار خودرو کشور، اطلاعات اشتباه و اغراق‌آمیزی در مورد تعداد آنها گفته می‌شود که درست نیست و فقط به منظور افزایش قیمت خودروهای کارکرده در بازار ماشین است.

فیس لیفت ۲۰۱۶ سانتافه

از نیمه دوم سال ۲۰۱۶، نسل هیوندا سانتافه DM فیس لیفت شد. در ظاهر این خودرو، تغییراتی در سپر عقب و جلو و همچنین چراغ‌ها اعمال شد و البته داشبورد نیز تغییرات اندکی کرد. ضمن اینکه رینگ‌ها طرح متفاوتی نسبت به قبل فیس لیفت دارند. از دیگر نشانه‌های تشخیص مدل‌های فیس لیفت، تفاوت در خروجی اگزوز آنهاست. همچنین با تغییر در مانیتور این مدل، از نمایشگر ۷ اینچی در مدل‌های لو آپشن و نمونه ۸ اینچی در مدل‌های فول استفاده شده است. این نسخه سانتافه با موتور GDi نیز عرضه شد که قدرت بالاتر و مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور MPi دارد.

نسل چهارم سانتافه (۲۰۱۸ – ۲۰۲۳)

Asia2020 Hyundai Santafe evolution-third generation 2018-2023

نسل چهارم سانتافه از نسل های هیوندای سانتافه در ابتدا فقط با ۲ ردیف صندلی عرضه شد تا نسخه‌های ۳ ردیفه به عنوان یک آپشن باقی بمانند. این خودرو از نظر ابعاد، کمی افزایش داشت که در نتیجه، حتی از نسخه ۳ ردیف نسل قبلی سانتافه فضای داخلی جادارتری دارد. در این نسل، فرمان برقی و سیستم تعلیق دچار بازنگری‌هایی نسبت به نسل قبلی شدند تا عملکرد بهتری داشته باشند. ضمن اینکه برای افزایش ایمنی بدنه، ورق فولادی مقاوم‌تری نیز انتخاب شد که ۱۵ درصد نسبت به نسل قبلی، عملکرد بهتری دارد.

در سال ۲۰۲۰، چهارمین نسل هیوندا سانتافه فیس لیفت شد و برای آن، امکان سفارش به صورت هیبریدی و پلاگین هیبرید نیز فراهم شد تا خریدارانی که به دنبال خودروهای کم‌مصرف بودند، به سمت آن جذب شوند. فیس لیفت نسل چهارم با تغییراتی در نمای جلو عقب و همچنین داخل کابین همراه بود. ضمن اینکه تایرها به سایز ۲۰ اینچ ارتقا پیدا کرد. این نسل نیز با یک نسخه محور بلند در بازار خودرو چین فروخته شده است.

نسل پنجم سانتافه (۲۰۲۳)

Asia2020 Hyundai Santafe evolution-third generation 2023

نسل پنجم سانتافه هم در ابعاد کمی بزرگ‌تر از دیگر نسل های هیوندای سانتافه شده است و هم تغییرات بنیادینی در طراحی داخلی و خارجی‌اش دارد تا جایی که بسیاری آن را یک الگوبرداری از لندروور دیفندر و شاسی‌بلندهای آمریکا مثل لینکلن نویگیتور و کادیلاک اسکالید می‌دانند.

بدنه حالتی کاملا جعبه‌ای با خطوط تیز دارد و اتاق نیز به همین شکل طراحی شده است. چراغ‌ها در عقب و جلو به صورت H شکل است، چرخ‌ها با سایز ۲۱ اینچی از همیشه بزرگتر هستند و گلگیرها به صورت ۵ ضلعی طراحی شده‌اند.

اما طراحی داخلی به سبک خودروهای اروپایی است. سادگی به اوج خود رسیده و از نمایشگرهای لمسی برای به‌کارگیری سیستم‌های مختلف خودرو استفاده می‌شود. در وسط داشبورد یک صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی زاویه‌دار به سمت راننده تعبیه شده و کنسول مرکزی دارای دو قسمت شارژ بی‌سیم، تعداد زیادی پورت اتصال و جا لیوانی است. طرح چوب در برخی قسمت‌ها با استفاده گسترده از روکش‌های چرم ناپا و جیر و مواد بازیافتی در بسیاری از بخش‌های کابین، می‌خواهد این خودرو را به عنوان یک خودرو دوستدار محیط زیست معرفی کند.

قابل ذکر است که ساختار کلی خودرو و سیستم تعلیق، از نسل هیوندا سانتافه قبلی گرفته شده و برخی بخش‌ها مثل سیستم تهویه مطبوع نیز با کمی بهینه‌سازی، به این نسل آمده است. برای نسل پنجم سانتافه، از یک موتور ۲.۵ لیتری GDi به قدرت ۱۹۱ اسب بخار استفاده شده که در مدل قوی‌تر با توربو به قدرت ۲۷۷ اسب می‌رسد. همچنین پیشرانه دیگر یک نمونه ۱.۶ لیتری توربو است که فقط در مدل‌های هیبریدی و پلاگین هیبرید به کار می‌رود.

پرفروش ترین سانتافه در ایران

هیوندای سانتافه از ابتدای ورود به ایران که با نسل دوم آن آغاز شد، همیشه یکی از محبوب‌ترین خودروهای وارداتی برای علاقه‌مندان است و نسخه‌های کارکرده و دست دوم ، وضعیت بسیار بهتری نسبت به دیگر رقبا داشته و دارند. در ضمن نسل های هیوندای سانتفاه فروش بالایی در ایران دارند، وضعیت خدمات و لوازم یدکی خودرو آنها در سطح مطلوبی قرار دارد.

در حالی که نسل دوم این خودرو یکی از پرفروش‌ترین ماشین‌های وارداتی کشورمان بود، با واردات نسل سوم هیوندا سانتافه، به سرعت به یکی از اصلی‌ترین بازیگران بازار خودروهای وارداتی‌ تبدیل شد و توانست عنوان پرفروش‌ترین هیوندای وارداتی به کشور را در آن سال‌ها به دست آورد.

سانتافه DM با مدل ۲۰۱۴ در ایران عرضه شد و فروش آن تا سال ۲۰۱۷ با سرعت بالایی در انجام بود. اما مدل‌های ۲۰۱۸ سانتافه که همزمان با ممنوعیت واردات خودرو و پلاک شدن خودروهای باقی مانده در گمرک بود، آمار کمی در فروش ماشین‌ دارد. سانتافه نسل سوم با اینکه نزدیکی بسیار زیادی با برادر ناتنی‌اش یعنی کیا سورنتو دارد، اما مثل دیگر نسل های هیوندای سانتافه، فروش بسیار بهتری نسبت به سورنتو در بازار کشورمان به دست آورد. از دلایل آن، می‌توان به موفقیت نسل دوم سانتافه در بازار خودرو کشور و در نتیجه اعتماد خریداران به این محصول دانست.

نتیجه گیری

نسل های هیوندای سانتافه همیشه در لیست پرفروش‌ترین خودروهای اقتصادی بازار خودرو در نقاط مختلف دنیا قرار دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید با توجه به ارزش مبلغ پرداختی است. این خودرو از یک کراس اوور ساده و اقتصادی، به سمت یک کراس اوور با امکاناتی خاص مثل اتوپارک و کروز کنترل تطبیقی حرکت کرد و در نسل چهارمش، امکانات زیادی را در اختیار خریدارانش قرار داد و حالا نیز در نسل پنجم، ظاهری خاص با طراحی داخلی مدرن دارد که بسیاری از دیدن آن شوکه شدند.

نسل پنجم بیش از دیگر نسل‌ها به پیشرانه هیبریدی توجه کرده است که نشان از نزدیک شدن به پایان عمر خودروهای سوختی دارد. باید دید که آیا هیوندای سانتافه با این چهره عجیب و سنت‌شکن، می‌تواند مثل دیگر نسل‌ها موفق باشد یا خیر.

منبع: مجله خودرو 45

درصورتیکه این مقاله را دوست داشتید و توانست چیز جدیدی به شما آموزش بدهد آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید